Ehl-i Bid'at fırkalar ve
mezhebler hakkında derli toplu sistematik bir bilgi şeması oluşturmak oldukça
zordur Konu üzerinde hassasiyet
gösterilerek incelenmesi ve araştırılması lazımdır Başlı başına bir alandır Zira İmamiye dediğimiz mezheb, Hz Ali
(ra)'nin birinci halife, oğlu Hasan ve Hüseyin (ra)'nin Hz Ali (ra)'den sonra
sırasıyla, hilafete gelmesi icabeden vekilleri oldukları hususunda da ittifak
etmişler Ancak bunlardan sonra gelecek halifeler
hakkında ihtilafa düşmüşlerdir Hatta bu
hususta yetmişten fazla (70) fırkaya ayrıldıkları söylenilmektedir Bunlar yalnız İmamiye mezhebindeki
fırkalardır İmam-ı Kurtubi ise şöyle
diyor: "Ümmet-i Muhammed (sav)'in içerisinde Fırka-i Naciye'nin dışındaki
yetmiş iki (72) fırka şöyle meydana gelmiştir: Bunlar önce kendi aralarında
altı büyük fırkaya ayrıldılar Bu altı
fırkada kendi aralarında oniki fırkaya ayrıldı " 307--
Şia'nın kendi içinde yirmi
kola (20) ayrıldığı muteber kaynaklarda kayıtlı olduğu yazılıdır Tüm bu fırkalar üç başlık altında
toplanabilir :
1- Tafdiliyye
2- Sebbiyye
3- Gulat-ı Şia
Bu gün çevremizdeki Müslüman
gençlerde görülen itikadi sorunlar gittikçe büyük boyutlara varmaktadır Bir kısmı Ehl-i sünnetim diyor, Mutezilenin
görüşlerini, Mürcienin görüşlerini, Haricilerin görüşlerini savunuyor Bir kısmı Ehl-i sünnetim diyor şia'nın
görüşlerini savunuyor Hepsinden karışık
Telfik macun! Bu çıkmaz itimatsızlığı güvensizliği de beraberinde
getirmektedir Tabi bunların hepsi
tevhidi anlayış çerçevesinde gelişmekte, Kur'an'a yönelme adına yapılmaktadır!
Hatta bazı alimlerimiz bu tür düşünce akımlarının Vehhabilik kültüründen
kaynaklandığını açıklamaktadırlar
Gençlik büyük bir buhran içindedir
Henüz kendilerine bir kimlik bulamamış kardeşlerimiz vardır "Ehl-i sünnetin de fıkıh kitaplarında
çok hataları vardır, Şia'nın da birçok hatası vardır" diyerek kendilerinin
hangi itikadda olduklarını akıllarına dahi getirememektedirler Bu buhran sistemin verdiği çarpık ve sakat
bir din anlayışından kaynaklanan bir buhrandır
Şia'nın bir konudaki çarpık bir görüşünü savunan kardeşlerden birine
soralım; "Şia'nın hangi koluna bağlısınız, veya hangi kolunun görüşünü
savunuyorsunuz" izah etmesi mümkün değildir? Ehl-i sünnetin pratikteki
dört mezhebine tahammül edemeyen bu şaşkınlar, "Mezhebler Tarihi"
isimli kitaplara bir baksalar da yalnız, Şia'nın kollarını bir saysalar ve
tasnifine çalışsalar İşte ancak o zaman
ayaklarını nereye bastıklarını anlayabilirler
Yine bazı eserlerde Şia'nın
dörde ayrıldığı, bazı eserlerde de altıya ayrıldığı görülmektedir
1- Sebeiyye :
2- Keysaniyye : Bu fırkada
kendi içinde beşe ayrılmıştır
3- Zeydiyye : Bu fırkada
kendi içinde dörde (4) ayrılmıştır
4- Rafızıyye :
5- İmamiyye : Kendi içinde
on beşe (15) ayrılmıştır
6- Gurabiyye
Bazı eserlerde ise Şia'nın
Rafıza başlığı altında dörde (4) ayrıldıklarını yazar
Burada konumuz İmamiyye
olduğu için Şia'nın diğer fırkalarına ve görüşlerine temas etmeyip yalnız
İmamiyyenin bazı görüşlerini aktarmaya çalışacağız
Bazı eserlerde Rafıza
başlığı altında İmamiyye işlenmektedir
Bazı eserlerde ise İmamiyye müstakil bir mezbeb olarak
işlenmektedir
Şimdi İmamiyyenin
İSNA-AŞERÎYYE Fırkasına geçebiliriz
İmamiyye Şiasının en meşhur fırkalarından biri İsna-Aşeriyye'dir Bunlara Îsna-Âşeriyye denilmesi, Beklenen
imamın, İmamlar zinciri içinde on ikincisi olan Muhammed b Hasan el-Askeri'den dolayıdır
Özetle diğer şia
fırkalarından farklı görüşleri:
1-Hz Peygamber kendisinden sonra Muhammed b Hasan el-Askeri'nin İmam olacağını kesinlikle
bildirmiştir
2-Hasan el-Askeri Serdap'ta
babasının evinde ve annesinin gözü önün de gizlenmiş ve halende gizlenmeğe
devam etmektedir
3-Sahabe Hz Peygamberden sonra (sav) İslâm'ı
terketmiştir Çünkü Ebu Bekir (ra)'e
biatle Hz Ali (ra)'ye zulmetmişlerdir
4-Sahabe Kur'an-ı Kerim'de
bir çok sureyi, özellikle "Îsna-Aşeriy-ye" denilen "
Sûretül-Vilaye"yi gizlemiştir Onlar
küfürle suçladıkları İsmailiyye fırkasından uzak değildirler
5-İnsanların en fazla buğz
edilmesi gerekeni, Hz Peygamber (sav)'den sonra bu ümmetten en hayırlısı olan
Hz Ebu Bekir, Hz Ömer, Hz Osman (ra) 'dır
6- Bunlar Batıniyye'de
olduğu gibi gizli ve açık şeylerin bulunduğuna da inanırlar Bu gün İran'da halen bu mezheb geçerlidir
"
Okuyucuların yukarıda da
göreceği gibi Şia fırkalarının sayısını kesin olarak sınırlamak oldukça
zordur Zira bir defa hangi başlıklar
altında toparlayacağınız açıkça belli değildir
Şia-İmamiyye'nin Kolları başka bir eserde şöyle sıralanmıştır:
"İmamiyye mezhebi mensupları Zeydiyye'ye ve Şia'nın taşkınlarına (Gulat-ı
Şia'ya) muhalefet etmişlerdir (Gulat-ı
Şia, Şia'nın kafir dediği fırkadır )
İmamiyye mezhebi on beş (15)
fırkaya ayrılmıştır
Bunlar:
1-Kamiliyye
2-Muhammediyye
3-Bakiriyye
4-Navusiyye
5-Sumeytiyye
6-Ammariyye
7-İsmailiyye
8-Mubarekiyye
9-Museviyye
10-Ka'iyye
11-Îsna-Aşeriyye ( On iki
imamcılar)
12-Hişamiyye
13-Zurariyye
14-Yunusiyye
15-Şeytaniyye
Bu bilgiler akaid
ulemasından Abdulkahir el-Bağdadi'nin (rha) İmamiyye hakkında verdiği bilgilerdir
" 310-- Dikkat ederseniz bu fırkalar yalnız İmamiye Mezhebine bağlı olan
fırkalardır Bu fırkaların isimleri
hususiyle bağlandıkları imamın ismiyle isimlendirilmişlerdir Bugün İran'da ki resmi mezhep on birinci
sırada yer alan İsna-aşeriyye fırkasıdır
Yani Caferiyye mezhebidir
• Tafdiliyye
Sebbiyye
Gulat-ı Şia
• Sebeiyye :
Keysaniyye : Bu "ırkada
kendi içinde beşe ayrılmıştır
Zeydiyye : Bu fırkada kendi
içinde dörde (4) ayrılmıştır
Rafızıyye :
• İmamiyye : Kendi içinde on beşe (15) ayrılmıştır
Gurabiyye
Kamiliyye
• Muhammediyye
Bakiriyye
• Navusiyye
Sumeytiyye
• Ammariyye
İsmailiyye
• Mubarekiyye
Museviyye
• Ka'iyye
Îsna-Aşeriyye ( On iki
imamlar)
• Hişamiyye
Zurariyye
• Yunusiyye
Şeytaniyye
• İmamiyye
• Caferiyye
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder